Gå til indhold
Tips til at træne i sommervarmen!

Tips til at træne i sommervarmen!

Det er sommer, det er sol og det er Danmark. Eller sådan er det ikke altid, men nogle gange er vi så heldige at vi rent faktisk får vejr, som får en til at tænke på sommerferierne i Syden. Det er sol fra skyfri himmel, over 25 grader og vindstille. De dage, som man virkeligt forbinder med sommer. 

Motivationen til at træne på sådanne dage er nem. Men eksekveringen er ikke altid lige så nem. Kroppen performer faktisk bedst, når det er mere mildt i vejret og temperaturerne ligger omkring 15 grader, der er nogle skyer og en kølende brise. Men det er nu engang sjovere at være udenfor, når det er rigtigt sommervejr. Derfor får du her en bunke tips og tricks til at cykle, løbe og træne i sommervarmen!

I artiklen vil vi primært give tips til, hvordan du kan holde til at træne, og optimere din træning, i sommervarmen, men samme tips og tricks gør sig naturligvis også gældende, hvis du skal ud til en konkurrence.

Sol

Brug solcreme: 

Husk solcremen, vælg gerne en vandfast og åndbar solcreme. Dermed bliver den ikke alt for ukomfortabel (selvom solcreme aldrig bliver komfortabelt). Et godt tip er ikke at smøre solcreme over øjnene, dermed slipper du for solcreme, som løber ned i øjnene. Og smør det på i god tid inden træningen. Det har aldrig været sundt eller sejt at være solbrændt.

morgentraening-sommer

Træn om morgenen eller aftenen:

I stedet for at træne i middagsheden (solen er stærkest fra 12-15), kan du overveje at udnytte de lange sommerdage til at træne tidligt om morgenen eller sent om aftenen. Der er ingen grund til at gøre det sværere end højst nødvendigt for dig selv. Og et træningspas inden arbejde er vildt forfriskende for krop og sind.

Tynde og åndbare t-shirts:

Dress to sweat. Undgå de tykke bomulds t-shirts og klæd dig i stedet på til sommervarmen. Tynde t-shirts med mesh-elementer og i tekniske materialer, som transporterer sved væk fra koppen og er ekstra åndbare kan anbefales.

Stort udvalg af tekniske MTB T-shirts

Vand

Hav styr på væskebalancen:

Inden du tager ud og træner i sommervarmen er det vigtigt at have styr på væskebalancen. Det kan anbefales at drikke vand løbende hele dagen. Kaffe og te tæller også med, men drik primært vand. Du skal ikke drikke så meget at du render på toilettet i tide og utide, men drik løbende, og ikke bare en masse lige inden træning. Så er kroppen velhydreret og klar til træning.

vand-sommer-mtb

Medbring vand:

Tag vand med på din træningstur. Hvis du skal træne i mindre end 60 min er det ikke nødvendigt, givet at du har styr på væskebalancen inden træningen. Er du afsted i længere end 60 minutter kan det anbefales at have en drikkedunk eller væskeblære med i rygsækken. Er du typen, som sveder meget kan du overveje at lave en electrolyt-drik, som kan hjælpe dig med at erstatte de salte og mineraler, som du sveder ud under træningen.

Toughen up:

Eller du kan lade være med at gøre nogen af delene. Den legendariske cykelrytter Johan Museew er kendt for at have sagt:

No water or food on rides under four hours. You need to loose weight.

Løs oversættelse: Ingen mad eller drikke på ture under fire timer. Du skal alligevel tabe dig.

Tekniske MTB rygsække med plads til væske og gear

Mand dig op og gå i krig med elementerne. Indtil du stopper med at svede eller du får kuldegysninger i sommervarmen, har du sikkert væske nok i depoterne.*

mountainbike-enduro

Tempo/Performance

Ingen PR eller KOM's:

Acceptér at din krop ikke kan yde sit allerbedste når det er varmt. Derfor kan det være en god idé ikke at sætte næsen op efter at skulle lave en masse PR's og KOM's på de varmeste dage på året. Gem i stedet de maksimale efforts til køligere dage. Ved at acceptere dette slipper du for at blive skuffet over din performance og få et slag til motivationen.

Fokusér på noget andet:

De helt varme sommerdage kan være oplagte til at fokusere på noget andet end maksimal intensitet i din træning. Der er masser af muligheder for at forbedre sig alligevel. Hav fokus på tekniktræning, hold tempoet stabilt og lavt eller brug tiden på at udforske nye trails med vennerne for at holde motivationen i top til de køligere dage, hvor du kan give den fuld gas.

mtb-traening

*Spøg til side, det kan vi selvfølgelig ikke anbefale. Selvom du sikkert ville kunne lære en masse af at tage ud og teste, hvor længe du kan fortsætte uden vådt og tørt.

Forrige artikel Tilmelding til vores nyhedsbrev!
Næste artikel Komplet liste over skiklubber i Danmark

Skriv en kommentar

Kommentarer skal godkendes, før de offentliggøres

* Påkrævede felter