Gå til indhold
SUP som sport. Hvordan dyrker du den? [Del 3 af 3]

SUP som sport. Hvordan dyrker du den? [Del 3 af 3]

At dyrke SUP som sport

I første del af vores artikelserie SUP for begyndere [Del 1 af 3] skrev vi om, hvad Stand Up Paddle er og hvordan du kommer i gang med sporten. I Hvad skal du bruge til SUP [Del 2 af 3] skrev vi om, hvordan du vælger og køber dit eget SUP udstyr. I denne del vil vi beskrive, hvordan du kan bruge SUP som sport og motion.

Mød andre ligesindede

Hvis du gerne vil dyrke SUP lidt mere, så handler det i høj grad om at komme ud og snakke med en masse andre SUP-interessede, prøve nogle forskellige ting af og se hvad får dig til at tikke og hvilken type SUP du brænder for. Begynder kurser og timer (se liste over begynder-kurser i Del 1) er en genial mulighed for at møde andre ligesindede, som man kan surfe sammen med. Dermed vil i også starte på samme niveau og har mulighed for at udvikle jer sammen.

Klubber

Der er også lige så stille begyndt at komme SUP-klubber rundt om landet. Du kan overveje at melde dig ind i klub, for at møde andre passionerede surfer, få hjælp til at blive bedre og helt sikkert masser af hygge. Nogle klubber er rene SUP-klubber, mens der også er mange sejlklubber, som har SUP-afdelinger.

Følg linket og se en komplet oversigt over sejlklubber med SUP på programmet.

gopro-sup

Konkurrencer

Når du er blevet lidt mere erfaren, eller har brug for en udfordring, kan du overveje at stille op i en eller flere konkurrencer. Henover sommerhalvåret afholdes f.eks. Danish SUP Tour, som er en årligt tilbagevendende SUP cup med flere afdelinger over hele landet. Det er en konkurrence og cup for alle niveauer er SUP'ere. Du kan møde den absolutte elite og masser af glade motionister. Stil op, få dig en god oplevelse og mød andre engagerede SUP'ere.

En af de fantastiske ved SUP er at du kan dyrke SUP alene og sammen med et hold, familie eller venner. Som hygge, som sport eller som konkurrence.

Træning

Stand Up Paddle er en fysisk krævende aktivitet, der giver gode muligheder for at lave sjove og anderledes træninger i hverdagen. Her vil vi komme med nogle tips til, hvordan du kan bruge SUP som sport og træning.

Har du besluttet dig for at bruge SUP, som decideret træning og forsøge at blive så hurtig som mulig på dit board, kan det være tillokkende at tage ud og investere i et super race-sup. Men sandheden er at det ikke er nødvendigt. Det er nødvendigt, hvis du vil vinde konkurrencer. Som træningsmiddel ville du kunne bruge ethvert SUP board. Så længe du kan sammenligne dine tider og evt. puls, kan du træne effektivt og hårdt.

Find dit SUP board her

Vilkårlige træninger og SUP-ture er fine, men hvis dit mål er at blive bedre og forbedre din padling, din teknik og din kondition har du brug for en overvejet og struktureret plan.

sup-traening

Step to step guide til at planlægge din SUP-træning:

  1. Bestem dit nuværende niveau. Find en given strækning, som du kan sammenligne tider på. Denne strækning vil være din test-strækning, som du løbende kan bruge til at teste om din træning gør dig bedre.
  2. Beslut dig for et mål. Find et ambitiøst, men realistisk mål, som du kan træne frem imod. Træning er altid sjovere, hvis du har et mål. Noget som kan motivere dig til at komme ud de dage, hvor det bare ikke føles sjovt. Det kan være Danish SUP Tour, det kan være en lang personlig udfordring eller noget helt tredje.
  3. Find ud af, hvor meget du kan træne. Tag fat i kalenderen, find ud af, hvor meget du vil og hvor meget, og hvornår, du kan træne. Planlæg derfra de dage, som du gerne vil træne og skriv det i kalenderen. Dermed får træningen en høj prioritet og mulighederne for at fuldføre træningsplanen bliver større.
  4. Bestem hvor meget tid du kan bruge på vandet. Desto mere erfaren du er, desto mere kan du træne og SUP'e. Tid på vandet er meget afhængigt af dit niveau. Mere tid på vandet er lig med mere træning og (som oftest) mere fremgang. Glem dog ikke at hvile og afslapning også er en vigtig del af en succesfuld træningsplan.
  5. Bestem rationen mellem udholdenhedstræning og intervaltræning. For begyndere vil det vigtigste være at få en stor base af træning og fokusere på udholdenhedstræning og i mindre grad intervaller. For mere erfarne handler det om, hvilken type konkurrencer man stiller op i og ens mål. Rationen for de fleste SUP konkurrencer vil være 90/10 (aerob/anaerob), hvorfor det for de fleste SUP'ere vil være vigtigst med masser af km og timer på vandet.

Håndgribelige tips til SUP træning

  • Tilpas din træning til dine evner og din kapacitet. Træn ikke for meget eller for lidt.
  • Hold øje med din fremgang. Notér dine tider, ha' en teststrækning og brug en pulsmåler til at holde øje med intensiteten i din træning.
  • Variér din træning mellem længere ture med lavere intensitet og kortere intervaller med høj intensitet
  • Kig ikke altid efter fladt og stille vand. Du kan også lære meget af at surfe i svære vandforhold
  • Træn så ofte som muligt i de samme vandforhold, som du kan komme ud for at konkurrere i. Det betyder at du skal træne i alle typer vejr- og vindforhold
  • Mærk efter i din krop. Det er ok at være øm, men hvis du føler deciderede smerter eller bliver skadet er der gode chancer for at du har gjort for meget

Løb aldrig tør for vand

Styrketræning til SUP

Danmarks absolut bedste til SUP og flere gange verdens- og europamester Casper Steinfath har sammen med Samantha Muna lavet en interessant "Ready Sweat Go"-video, hvor du bliver introduceret til Caspers favorit styrketræningsøvelser. Perfekt til de dage, hvor vejret ikke er til at komme ud på dit SUP board og hvor du vil få mere ud af en session i styrkecenteret. Tryk på linket og se videoen og få ny inspiration til din styrketræning.

sup-hygge

SUP kan også bare være hygge med menneskets bedste ven

Vi håber at du kunne bruge denne guide til at få en idé om, hvordan du kan bruge SUP som sport og motion. 

Forrige artikel Pakkeliste og Must Haves til ferien!
Næste artikel Hvad skal du bruge til SUP? [Del 2 af 3]

Skriv en kommentar

Kommentarer skal godkendes, før de offentliggøres

* Påkrævede felter