Gå til indhold
10 almindelige fejl i lavineterræn

10 almindelige fejl i lavineterræn

10 almindelige fejl i lavineterræn

Det er ikke kun amatører, som laver fejl i lavineterræn og offpisten. Det gør alle. Også professionelle guides. For at kunne lære fra de bedste, gik forskeren Todd Guyn sammen med CMH Heliskiing, for at undersøge de mest udbredte fejl blandt deres heliski guides. Det er der kommet en kort forskningsrapport ud af, hvor forskeren er kommet frem til de 10 mest udbredte fejl blandt de professionelle guides. Han er kommet frem til resultatet af undersøgelsen ved, af 2 omgange, at sende et spørgeskema ud til heliski guider med mindst 10 års erfaring. Svarene er samlet i undersøgelsen, for at give et komplet overblik over almindelige fejl begået i offpisten.

Hele undersøgelsen ligger offentligt tilgængelig og kan læses ved at følge linket. Jeg har taget alle 10 punkter med i min oversigt, men forkortet analysen af de givne fejl.

1. Forkert anvendelse af terrænet

Sneen og snelaget ændrer sig hele tiden og er en konstant uforudsigelig faktor, som ændrer sig ift. vind, vejr, temperatur, stejlhed, aspekt mv. Terrænet er derimod en forudsigelig faktor, som altid er den samme. 

"Hvis du kun skal lære én ting om laviner, skal du lære, hvordan du bruger terrænet til din fordel." (Temper, Bruce. S. 67, Frit oversat)

Terrænet er en konstant, som kan blive studeret og som ændrer sig meget lidt over tid. Det vil derfor være en basic, som man altid kan vende tilbage til. Men stadig er det en tilbagevendende fejl blandt offpiste guides ikke at bruge terrænet til deres fordel og for at sikre den fornødne sikkerhedsmargen. Husk altid på The Basics: Størrelse, vinkel og form (Size, angle and shape). Respektér terrænet.

2. Utålmodighed med lavineforholdene

Mennesker er naturligt utålmodige kreaturer, om det er at skifte hurtigt mellem TV-kanaler eller prøve at forsvare over for sig selv at lavineforholdene har forbedret sig nok til at nyt terræn kan åbnes. Blandt guiderne er bliver der set utroligt positivt på at øve sig på at være tålmodig og vente på de rigtige forhold, i stedet for at prøve at søge dem fra.

Det kan være rigtigt svært at være tålmodig, hvis man er afsted på en uges skiferie, og gerne vil køre så meget pudder som muligt. Men tålmodighed er en af nøglerne til også at kunne køre offpiste i de næste mange år.

3. At prøve for hårdt på at overliste lavinefaren

I forlængelse af ovenstående, så nytter det ikke at prøve at overliste lavinefaren ved at analysere sig frem til alle mulige mere eller mindre smarte løsninger. I stedet er det nok bedst at bevare tålmodigheden og vente på at lavinefaren falder.

4. Handle for meget på følelser

At forstå, hvordan hjernen virker i beslutningsprocesser er et vigtigt element, når man bevæger sig rundt i højrisiko områder, som lavineterræn. Simpelt set, så er der den analytiske del af hjernen, som bruger den tilgængelige information til at tage en beslutning. Og så er der den følelsesmæssige del af hjernen, som bare gerne vil have det sjovt. Begge dele skal der være plads til, men i et højrisiko terræn er det meget vigtigt at være opmærksom på, hvilken del af hjernen som styrer showet.

5. For meget information

I disse dage er der ikke nogen undskyldning for ikke at være ordentligt informeret. Det er mere et problem at filtrere den unødvendige information fra og finde frem til den information, som er relevant, vigtig og brugbar i den givne situation. For at kunne bruge al den tilgængelige information kræver det også at du har tid til at behandle informationen og bruge den rigtigt.

6. Ikke være opmærksom nok på ændringer i vejr og sne

Vejr og sne er tæt forbundne og selv små ændringer i vejret, kan have stor indflydelse på snelaget. Det var en typisk rapporteret fejl blandt guiderne at man ikke var opmærksom nok på ændringerne i vejret og hvilken indvirkning dette kunne have på lavinefaren i det givne terræn.

7. Lade fortrolighed påvirke beslutninger

Fortrolighed med terrænet bliver i hjernen automatisk lig med sikkerhed. Hvis man ofte bevæger sig rundt i det samme terræn og områder, bliver ens opfattelse af området ofte positivt forstærket og man kan blive blind overfor de mulige farer, som gemmer sig i den givne lavinesituation. Det er en af de helt store heuristiske problemer ift. lavinefare, og det er vigtigt at holde øjnene åbne og være opmærksom på, hvilke faktorer der styrer ens beslutningsproces.

8. Undervurdere konsekvenser

Det er en helt almindelig fejl at undervurdere, hvor destruktiv en lavine kan være og hvilke konsekvenser en lavine i et givet terræn vil have. Desto længere tilbage en lavineulykke ligger, desto større chance er der for at man glemmer præcist, hvor voldsom den var. Dette kan lede til valg af det forkerte terræn, hvis man vurderer risikoen i et givet terræn til at være mindre end de reelt er.

9. Dårlig kommunikation

Mangel på kommunikation blev nævnt, som det enkeltstående største problem i forbindelse med lavineuheld. Det kommer i mange former og kan handle om kommunikationsformen, forkert tone, ikke at kende sit publikum eller ikke at tale højt om sin tvivl. Uanset om det er blandt professionelle guides eller i en gruppe venner, er det altid vigtigt at arbejde på at have et åbent forum, hvor alle tør tale højt om tvivl, frygt eller noget helt tredje.

10. Underspille usikkerheden

Overmod og en tendens til ikke at spotte usikkerheden i en given situation er også generel fejl hos mange professionelle og uden tvivl også blandt amatører. Har man haft mange positive oplevelser i lavineterræn (ie. at der ikke er sket nogle lavineulykker) er det nemt at føle at man har styr på sin lavinesikkerhed. Det er vigtigt at skelne mellem, hvad man ved og, hvad men tror man ved. Især i forbindelse med noget så ukontrollérbart som laviner. Sne er stabil 95% af tiden (Temper, Bruce. S. 18), hvilket betyder at du i 19 ud af 20 tilfælde kan bevæge dig på en bjergside, som kan producere en lavine uden at der sker noget. Men hvis en lavine kan gå på en bjergside, vil lavinen gå på et tidspunkt. Men 95% tiden er mere end rigeligt til at man få mere selvtillid end godt er, hvilket er medvirkende til overmod og underspille usikkerheden i en given lavinesituation.

Hvad kan du lære af det?

Af ovenstående kan du lære flere ting. Et er at alle, kommer til at lave fejl i lavineterræn, desto mere tid du bruger i lavineterræn desto større er risikoen for at du laver fejl. Det vigtige er at minimere konsekvenserne af dine fejl ved at vælge det rette terræn på de rigtige dage - og her er nøglen tålmodighed. Forsøg ikke at snyde sne-, vejr- og lavineforholdene. De vil altid være bossen. Tilpas i stedet din opførsel ved at minimere din risiko bedst muligt. Når forholdene er usikre er det bedst at træde et skridt tilbage. Når der er sikre forhold, kan du godt prøve at presse grænserne. Det svære er at lære, hvornår du kan gøre hvad, og have tålmodigheden til at vente. 

Forrige artikel Hvornår skal jeg udskifte min skihjelm?

Skriv en kommentar

Kommentarer skal godkendes, før de offentliggøres

* Påkrævede felter